Hiperplazia gingivală

Ce este hiperplazia gingivală?

Hiperplazia gingivală este o creștere excesivă a țesutului gingival în jurul dinților. Există o serie de cauze pentru această afecțiune, dar este adesea un simptom al igienei orale proaste sau al efectului secundar al utilizării anumitor medicamente.

Dacă este lăsată netratată, această afecțiune orală poate afecta alinierea dinților dumneavoastră și poate crește riscul apariției bolilor gingivale. Hiperplazia gingivală poate fi rezolvată prin îmbunătățirea obiceiurilor de igienă orală. În cazuri mai severe, tratamentul chirurgical este necesar.

Hiperplazia gingivală este menționată și ca:

• suprainfectie gingivală
  • extinderea gingiei
  • hipertrofia
  • gingivita hipertrofica

Simptome de hiperplazie gingivală

Hiperplazia gingivală poate fi dureroasă și poate afecta sănătatea orală. Una dintre caracteristicile cele mai comune ale acestei afecțiuni este gingiile roșii, sângerând.

Alte simptome asociate cu supraaglomerarea gingiilor includ:

• gingii sensibile
  • inflamaţie
  • durere
  • respiratie urat mirositoare
  • îngroșarea plăcilor bacteriene

În cazuri mai severe, gingiile pot acoperi complet dinții, afectând igiena și alinierea dinților. În cazul în care dinții sunt acoperiti, acestia vor fi dificil de curățat. Acest lucru vă poate crește riscul de apariție a bolii gingivale. Dacă dezvoltați o creștere gingivală la o vârstă mai tânără, aceasta ar putea afecta erupția danturii sau procesul de creștere a dinților.

Cauzele hiperplaziei gingivale

Sunt numeroase cauze care pot determina hiperplazia gingivală, cum ar  fi: inflamația ca reacție adversă in urma administrării  anumitor medicamente, anumite afecțiuni generale și cauze ereditare.

Aceasta crestere anormala a gingiei este adesea cauzată de inflamație. De asemenea, poate fi indusa de medicamente, fiind un efect secundar al medicamentelor prescrise.

Cei  cărora li se adminstrează anumite medicamente pot dezvolta o  creștere a volumului gingiilor. In acest caz gingiile nu sunt sensibilie, sunt ferme la  palpare, au o culoare mai deschisă și nu  sangerează cu ușurință.

In cazurile mai severe, gingia poate acoperi in  totalitate coroanele dentare, determinand astfel acumulare de placă bacteriană  și probleme parodontale.

In cazul copiilor, uneori,  poate fi afectata erupția dentară.

Medicamentele care determină  cel mai frecvent hiperplazie gingivală sunt

• blocante ale canalelor de calciu sau medicamente utilizate pentru tratamentul hipertensiunii arteriale și altor afecțiuni legate de inimă
  • imunosupresoare (cum ar fi fenitoina)
  • medicamente antiepileptice (ciclosporinele)

Această afecțiune se rezolvă de multe ori odată ce o persoană nu mai ia medicamentele prescrise.

1. Mărirea in volum a gingiei din cauze inflamatorii

Hiperplazia gingivală poate apărea ca un rezultat direct al inflamației. Inflamația este adesea cauzată de acumularea plăcilor bacteriene pe dinți de la alimente, bacterii și practici de igienă săraci.

Inflamația poate face ca gingiile să devină mai degrabă roșii și pot declanșa sângerări. Tehnicile corecte de igienă, cum ar fi folosirea zilnică a atei dentare și folosirea periajului eficient, pot îmbunătăți această condiție.

1. Cauze sistemice

Alte cauze ale hiperplaziei gingivale sunt fiziologice. Sarcina, dezechilibrele hormonale și unele boli, cum ar fi leucemia, pot provoca inflamarea gingiei. Alte afecțiuni :

• HIV
  • Diabet
  • anemie
  • Boala Crohn
  • limfom
  • deficiențe de vitamine

Condiția se îmbunătățește, de obicei, odată ce cauza de bază a fost tratată. În cazul sarcinii, dupa nastere gingiile isi pot reveni.

Igiena orală corectă poate îmbunătăți simptomele și poate reduce riscul de a dezvolta această afecțiune.

1. Fibromatoza gingivală ereditară

Fibromatoza gingivală ereditară (HGF) este o afecțiune orală rară care cauzează o creștere lentă, progresivă a gingiei. Deseori începe în copilărie, dar poate să nu fie vizibilă până la maturitate.

Creșterea gingivală a acestei afecțiuni este cauzată de o supraproducție a colagenului. În unele cazuri ale acestei afecțiuni, gingiile vor acoperi părțile majore ale suprafețelor dentare sau le vor acoperi complet.

Tratarea hiperplaziei gingivale

Tratarea hiperplaziei gingivale depinde deseori de cauza care stă la baza acesteia. În multe cazuri, îmbunătățirea igienei orale poate preveni sau îmbunătăți simptomele și poate rezolva această afecțiune.

Indiferent de cauză, primul lucru pe care il va face medical dentist va fi igienizarea profesională a cavității bucale  (detartraj, periaj profesional) și educarea pacientului in privința unei igiene orale personale corecte. In cazul in care hiperplazia gingivale este determinata de anumite  medicamente, mai intai se va recomanda intreruperea medicației sau inlocuirea cu alte medicamente (sau combinații de medicamente) cu efect  asemmănător, din altă clasă (daca acest  lucru este posibil și doar la indicația medicului curant).

Prin urmare, atunci cand forma de hiperplazie gingivală este ușoară sau moderată se indică un tratament parodontal non-chirurgical care implică tehnici de detartraj cu ultrasunete sau manual supra- și  sub-gingival. Măsurile terapeutice se pot practica  la fiecare 6 luni și pot fi asociate și cu anumite tratamente  antibiotice. Se pot recomanda și anumite ape de gură cu rol antiseptic local.

Tratamentul parodontal chirurgical presupune  indepărtarea chirurgicală a țesuturilor in exces, eliminarea pungilor  parodontale și restaurarea conturului normal al mucoasei gingivale.  Intervențiile chirurgicale in această situație poartă numele de  gingivectomie sau gingivoplastie.

Hiperplazia gingivală poate fi o afecțiune recurentă, în ciuda îmbunătățirii igienei orale și a tratamentului profesional. În astfel de cazuri, este posibil sa fie nevoie de interventia chirurgicala. Parodontiștii pot efectua această operație cu un bisturiu sau un laser.