Retracția gingivală și tratament

Procesul în care marginea țesutului gingival se retrage descoperind zonele superioare ale dintelui sau lăsând părți din rădăcina acestuia dezvelite, se numește retracție gingivală.

Această afecțiune poate crea disconfort producând o creștere a sensibilității dinților la cald, dulce sau periaj.

Un anumit grad de retracție gingivală poate apărea odată cu înaintarea în vârstă chiar și în cazul unei cavități bucale sănătoase. Cu toate acestea, există o serie de măsuri care pot preveni sau întârzia apariția și evoluția retracției gingivale.

Cauze

Boala parodontală

Boala parodontală este probabil cea mai frecventă cauză a retracției gingivale. Aceasta este o afecțiune inflamatorie a țesuturilor de susținere ale dintelui care are ca și cauza placa bacteriană.

În ultimele faze ale gingivitei apare, de obicei, retracția gingivală. Atunci când retracția gingivală apare datorită bolii parodontale, gingiile au culoarea roșie și sunt tumefiate. De asemenea ele devin dureroase la atingere și poate apărea sângerarea gingivală.

Periajul agresiv

Țesutul gingival poate fi traumatizat, inflamat de un periaj dentar prea agresiv acest lucru favorizând retracția gingivală.

Periați-va dintîi cu blândețe și nu folosiți paște de dinți abrazive. Periuța de dinți trebuie inlouita o dată la 5-6 săptămâni.

Scrâșnirea involuntară a dinților (bruxismul)

Bruxismul poate cauza multe probleme dentare deoarece creează presiuni foarte mari asupra dinților.

Poziția anormală a dinților

Alinierea anormală a dinților poate favoriza retracția gingivală.

Traumatismele

Gingia se poate retrage și ca urmare a unui accident traumatic asupra unui dinte sau grup de dinți.

Fumatul

Marii fumători dezvoltă o placă dentară mult mai aderentă iar probabilitatea retracției gingivale este mai mare.

Prevenția și tratamentul retracției gingivale

De cele mai multe ori, retracția gingivală este rezultatul acțiunii mai multor factori, de accea cel mai indicat ar fi să apelați la medicul dumneavoastră. Medicul stomatolog va șți să identifice din ce cauză a apărut această afecțiune.

Metodele de tratament pot varia în funcție de cauzele și gradul de retracție.

În cazul în care retracția este urmarea bolii parodontale, mai întâi se efectuează detartrajul complet și periajul profesional pentru a îndepărta factorii cauzatori. Astfel, tratamentul împreună cu o igienă orală riguroasă și controale periodice vor reuși să oprească evoluția bolii parodontale.

În cazul retracțiilor gingivale avansate se apelează la metode chirurgicale de remodelare gingivală pentru acoperirea zonelor expuse de la baza unui dinte.