Stomatita aftoasă: cauze si tratament

Ce este  stomatita aftoasă? Și cum poți să o recunoști, să o previi și să o vindeci?

Stomatita aftoasă este un proces inflamator care afectează cavitatea bucală. Oricine o poate face, indiferent de sex și vârstă, și afectează aproximativ 20% din populație. Această inflamație este localizată într-un punct precis al membranei orale, dar în unele cazuri poate apărea chiar și într-un mod mai generalizat. Este un tip de ulcer bucal și este o afecțiune foarte dureroasă si poate afecta 1 din 5 persoane.

Dar cum poate fi tratată stomatita aftoasă? De fapt, nu există remedii pentru a rezolva în întregime această problemă: la fel ca și herpesul, dispare în mod natural după câteva zile.

CAUZE

Unii afirma ca ar proveni de la nivel gastric insa stomatita aftoasa poate fi si rezultatul unui dezechilibru alimentar. O alimentatie sanatoasa, bogata in vitamine, minerale si fibre, pot reprezenta solutia scaparii definitive de aftele bucale.

Oricine poate suferi de stomatită aftoasă, indiferent de sex, însă este totuși mai frecventă în rândul femeilor.

Aparitia stomatiteti aftoase poate fi provocata de:

• Stres emoțional.
  • deficit de minerale sau vitamin in alimentație: fier, acid folic sau vitamina B12.
  • Menstruatie
  • Schimbări hormonale.
  • Predispozitia genetica
  • Alergii

Rareori, stomatita aftoasă indică prezența unei probleme la un nivel imunitar, în timp ce în majoritatea cazurilor aceasta poate fi pur și simplu consecința mușcării involuntare a buzei, a periajul dinților excesiv de viguros. In general, deteriorarea membranelor delicate din interiorul gurii.

Alte cauze care pot duce la o vulnerabilitate mai mare favorizand aparitia stomatitei aftoase includ:

• Boala celiaca
  • Boala Crohn, in general bolile intestinale inflamatorii
  • Boala lui Behcet
  • Boală autoimună
  • HIV / SIDA

SIMPTOME

Cum putem recunoaște stomatita aftoasă?

Mai întâi de toate, trebuie să ne amintim că aceste ulcerații durează aproximativ 7/10 zile, după care dispar în mod natural, fără a lăsa urme. În ceea ce privește recidiva, acestea pot reapărea de la 3 la 6 ori pe an.

Pentru a recunoaște o stomatită aftoasă și a o distinge de herpes, trebuie să țineți cont și de următoarele caracteristici:

• Se dezvoltă pe țesuturile epiteliale;
  • Nu apare pe gingii, pe palatul dur și in spatele limbii, cu excepția cazurilor sporadice;
  • Apare ca o rana roșie, dureroasa, cu un diametru care poate ajunge la aproximativ 2,5 cm
  • Ele apar în aproximativ 24 de ore de la o primă senzație de furnicături în zona afectată
  • prezenta unei leziuni proeminente, cremoase, de culoare alba sau galbena la nivelul cavitatii bucale;
  • durere
  • sangerari
  • dificultati de inghitire
  • Stomatita aftoasă poate apărea, de asemenea, în grupuri mici de afte.

Doar în cazuri rare și mai severe, prezența stomatitei aftoase poate fi însoțită de umflarea ganglionilor limfatici și febră.

TRATAMENT

In cele mai multe cazuri aftele trec de la sine, insa există anumite modalități si tratamente pentru a accelera procesul de vindecare și de a ameliora simptomele.

In general, tratamentul aftelor se bazeaza pe aplicarea de solutii dezinfectante, preparate imuno-stimulatoare si vitaminizante. Nu trebuie neglijata igiena riguroasa pe perioada tratamentului si evitarea alimentelor care o pot agrava, cum ar fi: alimentele, crocante, a celor acide, condimentate.

In cazul aftozelor recurente sau extinse, se indica un tratament simptomatic. Acest tratament poate grabi vindecarea prin reducerea numarului si dimensiunilor aftelor. Insa trebuie mentionat ca tratamentul nu impiedica recidivarea stomatitei aftoase. In functie de frecventa aparitiei leziunilor, intensitatea durerii istoricul pacientului, tratamentul se va prescrie de catre medic.

Se mai recomanda clatirea gurii de 3-4 ori/zi cu solutii antimicotice si antimicrobiene.

Aftele minore se pot badijona cu preparate pe baza de hidrocortizon si glicerina, violet de gentiana, xilina in functie de recomandarea medicului.

Clatirile cu solutie de bicarbonat de sodiu, aspirina efervescenta sau infuzia de ceai de musetel, salvie sau galbenele de cateva ori pe zi pot fi de un real ajutor.

De retinut ar fi ca dieta zilnica sa nu duca lipsa de nutrienti pentru a preveni aparitia stomatitei aftoase. Primirea unui aport suficient de vitamine și fier în organism este esential pentru prevenirea acestei afectiuni. Vitaminele esentiale pentru prevenirea stomatitei aftoase sunt:

• Acidul folic. Absența sa este asociată cu prezenta anemiei dar si cu aparitia stomatitei aftoase,. Totuși, administrarea unei doze prea mari de acid folic trebuie evitata pentru ca poate fi dăunătoare. Astfel ca suplimentele trebuie recomandate de un medic.
  • Vitamina B2 care se găsește în cereale integrale, pâine, lapte si legume cu frunze verzi
  • Vitamina B3 – se găsește în carnea albă și roșie, ouă și produse lactate.
  • Consumă produse de origine animală cum ar fi fructe de mare, carne și lactate pentru a aduce organismului cantitatea necesara de vitamina B12
  • Consuma alimente bogate în acizi grași Omega 3 (nuci, peste) si probiotice (iaurt, produse lactate fermentate). Ambele au efecte antiinflamatorii și antibacteriene.
  • Desi deficitul de vitamina C nu duce la aparitia stomatitei aftoase, aceasta vitamina contribuie la sanatatea intregului organism. Lipsa ei poate duce la sangerari ale gingiilor. Consumati fructe si legume in fiecare zi.